Weblog

De black box van innovatie bij outsourcing: let’s make it work!

| 09-12-2010

Innovatie is een aspect van outsourcing dat nog steeds een black box is voor zowel klanten als leveranciers. Erger nog, het is een black box die niet werkt. Slechts een paar mensen weten wat er in de black box zit, en nog minder weten hoe je deze voor je kunt laten werken.

Platform Outsourcing Nederland (PON), het kennis- en netwerkplatform op het gebied van outsourcing, hield afgelopen week een seminar over innovatie. Harm Spoor, Jacco Schonewille en ik presenteerden drie aspecten van het probleem. Harm, die zijn onderzoek bij PON voor de Hogeschool Utrecht net heeft afgerond, presenteerde zijn onderzoek over business IT alignment en het effect dat alignment heeft op innovatie. Jacco, die recent is afgetreden als CIO bij een Europese transportorganisatie, haalde aan hoe innovatie een rol speelde bij een recent, groot outsourcingstraject dat hij deed. Ik vertelde over hoe de partijen in een outsourcing een overeenkomst kunnen opstellen om hun beider verwachtingen vast te leggen en handvatten te geven daar ook werkelijk gestand aan te doen.

Wat gedurende het seminar bleek, was hoe nodig de outsourcingmarkt aandacht zou moeten besteden aan innovatie, een tot nu toe helaas onderontwikkeld domein binnen outsourcingstrajecten. Als proof of the pudding, heb ik enkele voorbeelden laten zien van grote outsourcingsdeals waarin standaard innovatiebepalingen stonden, die keer op keer niet hebben gewerkt. Niemand lijkt te weten wat de bepalingen echt betekenen, wat wordt verwacht door de partijen en hoe ook maar iemand kan vertellen of de verplichtingen werden vervuld of niet.

Het probleem lijkt te zijn dat weinigen weten wat innovatie is. Een Amerikaanse Supreme Court rechter schreef ooit eens in een zaak over pornografie dat hij geen definitie kon geven van het woord, maar: “hij wist wanneer hij het zag”. Dat is zo ongeveer waar wij vandaag de dag staan rondom innovatie. Iedereen heeft het erover, het staat praktisch in ieder outsourcingcontract, maar niemand weet precies wat ermee bedoeld wordt.

Laat dit een oproep zijn: PON (en de rest van de wereld): het is tijd om de black box te openen, te kijken wat er precies in zit, en dan: let’s make it work!

The black box of innovation in outsourcing: let’s make it work!

| 09-12-2010

Innovation is an aspect of outsourcing that stubbornly remains a ‘black box’ for customers and suppliers alike. Worse, it’s a black box that doesn’t work. Few seem to know what’s inside, and even fewer seem to know how to make it work.

Platform Outsourcing Nederland (PON), the Dutch knowledge and networking platform in the area of outsourcing, held an “Innovation” seminar this week. Three of us (Harm Spoor, Jacco Schonewille and myself) presented three aspects of the problem. Harm discussed a study he’s just completed organized by PON and Hoogeschool Utrecht on aligning IT with business and the effect that alignment has on innovation. Jacco, who’s just stepped down as CIO at a European transport company, addressed how innovation occurred through an outsourcing that his company had recently done. And I talked about how parties to an outsourcing could draft a contract to ensure that their mutual expectations about innovation could be realized.

What became clear in the course of the seminar was how desperately the outsourcing industry needs to pay attention to this – as yet – woefully undeveloped area. As proof of the pudding, I’ve seen contracts in major outsourcing deals containing “standard innovation provisions” that have been proven time and again not to work. No one seems to know what the terms actually mean, what is being expected of the parties and how on earth anyone can tell when and whether the obligations in that regard have been fulfilled.

The problem seems to be in the fact that few people know what innovation is. A US Supreme Court justice once wrote in a case concerning pornography that he couldn’t define the term, but he knew it when he saw it. That’s more or less where we are today with innovation. Everybody talks about it; it’s in practically every outsourcing contract, but no one knows exactly what it means.

Let this be a call to arms: PON (and the rest of the outsourcing world), it’s time to open this black box, see what’s inside, and finally begin to make it work.

Mitopics presenteert onderzoeksresultaten op VM congres 2010

| 02-12-2010

Op de zesde editie van het jaarlijks terugkerende VM congres donderdag 11 november presenteerde ik met mijn collega’s de resultaten van ons onderzoek naar automatisering binnen branche- en beroepsverenigingen anno 2010.

Meer grip krijgen in de cloud? Seminar “SLA’s in de cloud” 15 december

| 30-11-2010

Cloud computing is voor veel organisaties een interessante mogelijkheid om IT-kosten te besparen. Nog meer dan bij traditionele uitbesteding van IT verdwijnt de tastbaarheid van de dienstverlening omdat (zelfs) de infrastructuur op zijn minst deels een virtueel karakter heeft. Het houden van grip op de dienstverlening wordt dan een nog grotere uitdaging dan het al is. SLA’s vormen een belangrijk instrument in het arsenaal van maatregelen die genomen kunnen worden om deze grip te behouden.

In het seminar “SLA in de Cloud” dat we op woensdag 15 december a.s. in samenwerking met Heliview organiseren wordt enige kennis van cloud computing en ervaring met SLA’s verondersteld.

In het ochtendprogramma staan de bestaande theorie en best practices op het gebied van het opstellen van SLA’s centraal. Deelnemers kunnen specifieke onderwerpen of vragen over SLA’s inbrengen en gaan hier interactief mee aan de gang.
Met de kennis uit het ochtendprogramma als basis wordt ’s middags in gegaan op een aantal specifieke onderwerpen die bijzonder zijn voor cloud computing SLA’s, zoals:

  • Privacy
  • Informatiebeveiliging
  • Principle based compliance regimes in het algemeen
  • Exit regelingen

Tevens wordt stilgestaan bij de internationale aspecten van de relatie afnemer-leverancier van cloud computing.

De docenten zijn drs. Th. Bosselaers en mr. drs. Walter van Holst

Schrijf u in op deze pagina.
Voor meer informatie over de inhoud van deze dag kunt u contact opnemen met de docenten, Theo Bosselaers en/of Walter van Holst.

Alles weten over de cloud? Kom naar workshop “Van de regen in de drup” op Cloud Forum 2010

| 25-11-2010

Op 30 november aanstaande vindt het Cloud Forum 2010 plaats in Media Plaza, Utrecht. Cloud Forum is hét cloud computing event van Nederland. Het congres biedt u de mogelijkheid alle informatie te verzamelen die u nodig heeft. 30 tot 40 IT-leveranciers delen hun expertise met u.
Middels lezingen, best practices en demo’s verzamelt u de nodige informatie en u wisselt ervaringen uit met andere deelnemers.

Mitopics geeft de interactieve workshop “Juridische aspecten van de Cloud: van de regen in de drup” over de juridische aspecten van de cloud, met als belangrijkste onderwerpen:

  • Veiligheid, compliance en IE: ontbreken van fysieke en juridische controle
  • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
  • Flexibiliteitsvraagstukken en lock-in effect
  • Standaardisatieproblematiek (exit/transitie problemen)
  • Oplossing?

Alan Steele  Nicholson en Rob van den Hoven van Genderen zullen de workshop verzorgen.

Meer informatie over Alan Steele Nicholson
Senior Juridisch Consultant, Mitopics

Alan Steele Nicholson is sinds 2005 senior juridisch consultant bij Mitopics, een onafhankelijk IT-adviesbureau. Hij is gespecialiseerd in (nationale of internationale) outsourcingstrajecten. In samenwerking met technisch- en bedrijfskundigen bij Mitopics houdt hij zich voornamelijk bezig met het opzetten van dergelijke projecten, het schrijven, onderhandelen, analyseren en management van zulke contracten en het oplossen van geschillen die uit dergelijke projecten voort kunnen vloeien. Hij is ook gespecialiseerd in andere grootschalige IT-projecten zoals cloud- en grid-computing en utility computing, onderwerpen waarover hij regelmatig schrijft en spreekt. Hij is ook een ervaren arbiter en geregistreerde mediator. Voordat hij bij Mitopics werkte, was hij werkzaam bij Simmons & Simmons (de Rotterdamse en Brusselse vestigingen), waar hij de leiding had over de IT- en telecomsectie in Rotterdam.

Meer informatie over Rob van den Hoven van Genderen

Senior Juridisch Consultant, Mitopics | Universitair Docent, Computer Law Institute, Rechten Faculteit, VU |  Legal Advisor, UN, Raad van Europa, NAVO Scientific Committee

Rob van den Hoven van Genderen is als jurist reeds vele jaren actief op het gebied van IT en recht. Hij heeft zich gespecialiseerd in privacy, veiligheid, telecom en internetrecht en is als zodanig adviseur bij Mitopics en bij verschillende internationale organisaties.  Verder is hij verbonden aan het Computer Law instituut van de Vrije Universiteit en tevens verbonden aan advocatenkantoor Switchlegal in Amsterdam. In het verleden heeft hij verschillende directiefuncties vervuld bij telecommunicatie organisaties in binnen en buitenland.

twitterVolg het Cloud Forum ook via Twitter: #cloudforum

Professionalisering van privacy in organisaties

| 22-11-2010

Nu steeds meer organisaties zich bewust worden van privacyvraagstukken rijst voor velen van hen de vraag wat privacywetgeving voor hun organisatie betekent. Vanuit verschillende hoeken zijn wij benaderd voor een visie. Hiertoe hebben wij een model ontwikkeld om inzicht te geven in deze vraagstukken.
 
Privacyregelgeving is vanwege de vele en snelle technische ontwikkelingen techniekonafhankelijk geformuleerd. Dit heeft voor veel organisaties die serieus bezig zijn met privacy tot gevolg dat zij zich geconfronteerd zien met veel ‘open’ normen die vaak lastig te doorgronden zijn. Wanneer in wetgeving open normen worden gebruikt is het vaak complex om vast te stellen of een organisatie voldoet aan deze wet- en regelgeving.

Privacyvraagstukken zijn voor organisaties veel meer dan een louter juridisch vraagstuk. Zij raken ook de werkprocessen, de externe relaties, beheersing en de cultuur. Zo kan de technische beveiliging zowel in theorie als in de praktijk optimaal zijn, maar wanneer iemand zijn wachtwoord op een memobriefje aan zijn beeldscherm hangt of collega’s hun wachtwoorden uitwisselen, voldoet men de facto niet aan de beveiligingseisen en zijn daarom privacyproblemen te verwachten. Vanwege de complexiteit van een dergelijk vraagstuk is een multidisciplinaire benadering wenselijk. Te meer omdat het zowel in theorie als in de praktijk neer komt op een combinatie van aspecten op gebied van regelgeving, techniek, management van en cultuur binnen de organisatie. Aspecten van verandermanagement voor het aanpassen van de organisatie op de privacyregelgeving vervullen daarin een rol van belang. In de praktijk betekent die aanpassing immers veelal dat organisaties hun werkwijzen in het kader van privacy verder moeten professionaliseren.
 
Onlangs publiceerde ik samen met enkele collega’s hierover een artikel in het tijdschrift Privacy en Informatie (P&I oktober 2010) waarin wij nader ingaan op deze problematiek. Allereerst gaan wij in op de vraag wat privacy(-wetgeving) voor een organisatie betekent en welke vragen daarbij een rol spelen. Daarna presenteren we een volwassenheidsmodel op basis waarvan organisaties op zoek kunnen gaan naar antwoorden op professionaliseringsvragen als: waar sta ik, waar wil ik naar toe en hoe kom ik daar? Het model wordt vervolgens ter verduidelijking toegepast op een casus. Op ons weblog kunt u meer artikelen verwachten over dit thema.
 

Herziening van de Privacyrichtlijn, bescherming van de consument door privacy by design

| 19-11-2010

Komend voorjaar zal een nieuwe privacyrichtlijn het levenslicht mogen aanschouwen. Kenmerkend is hierbij dat de ingezette lijn van versterking van de burgerrechten, onder andere al terug te vinden in de amendering van de e-privacy richtlijn (Rl 2002/58/EG) door het EU Handvest van de Grondrechten en de zogenaamde richtlijn burgerrechten (Rl 2009/136/EG), wordt voortgezet. Dit is de boodschap van de Europese Commissie [1] in een mededeling van 4 november jongstleden.

Waar vindt u ons nog meer de komende tijd?

| 18-11-2010

In de komende periode zijn we weer aanwezig op diverse congressen en organiseren we inhoudelijke trainingen, workshops en seminars. We ontmoeten u er graag. Klik hier om te zien waar we de komende tijd te vinden zijn.

“Bouwleverancier SIG plukt logistieke vruchten van ERP”

| 18-11-2010

SIG, toeleverancier van specialistische bouwmaterialen uit Oisterwijk, is een half jaar geleden live gegaan met een nieuw ERP-pakket: Microsoft Dynamics AX met daarop een specifieke groothandel-add-on van HSO, Business Platform for Wholesale. Wij begeleidden SIG bij het selectietraject en Logistiek.nl schreef er een artikel over.

“De intercompany-functionaliteit scheelt ons maandelijks een halve boom aan papier.”

SIG plukt namelijk vooral de vruchten van nieuwe intercompanyfunctionaliteit en de productconfigurator, waarmee ze sneller productieorders kunnen leveren aan hun klanten.

Lees hier het hele artikel op de site van Logistiek.nl.

Risico’s bij gebruik van P3P Privacy Policies in Nederland

| 17-11-2010

Een klant vroeg mij: “Onze applicatie maakt gebruik van P3P Privacy Policy en we willen een algemene policy van P3P hanteren. Zijn er nog risico’s of andere aandachtspunten verbonden aan het gebruik van P3P Privacy Policies in Nederland?”

NEN 7510, wie niet volgt is gezien? De hantering van de norm in de zorgsector

| 17-11-2010

De beveiliging van persoonsgegevens in de zorgsector is een gevoelig punt en vraagt om specifieke benadering van de vereisten tot beveiliging. De complexiteit van informatiebeveiliging in de zorgsector door het grote aantal partijen en disciplines en netwerken van zorginstellingen is groot. Al die activiteiten van belanghebbenden bij het verzamelen, opslaan, verwerken en transporteren, betreffen vaak bijzonder gevoelige gegevens die vragen om een adequate beveiliging. De NEN 7510  norm voor de zorg geeft een aantal organisatorische en fysieke beveiligingseisen die hier behulpzaam kunnen zijn. De vraag is hoe dwingend de in de norm vastgelegde eisen zijn.

Bezoek Microsoft Convergence 2010: nieuwsupdate

| 27-10-2010

Vorige week hebben wij een bezoek gebracht aan het Microsoft evenement ‘Convergence 2010 Europe’. Op dit evenement, met voor de tweede keer een Europese editie, gaf Microsoft meer inzicht in de komende ontwikkelingen rondom haar zakelijke Dynamics software, zoals AX, NAV en CRM.

Regelt IT. Al > 20 jaar!

Stavorenweg 4
Postbus 514
2800 AM Gouda
T 0182 573 211
E info@mitopics.nl

RSS feed
Sitemap
Disclaimer
Cookies

Uitgelichte topics