e-HRM: wat is het, marktontwikkelingen en lessons learned

‘Electronic Human Resource Management’ (e-HRM) is een vrij recente technologie die de afdeling Personeel & Organisatie in staat stelt om zowel kwalitatieve als kwantitatieve procesverbeteringen op efficiënte en moderne wijze te realiseren. Het selecteren en invoeren van e-HRM vergt daarentegen vaak veel inspanning en aandacht van de organisatie. Enerzijds doordat het vaak een brede organisatieverandering met zich meebrengt, anderzijds omdat ook de markt van e-HRM-oplossingen momenteel erg in beweging is.

Deze week is een artikel van Mitopics op de Computable website gepubliceerd over e-HRM. Vanuit de recente kennis en ervaring uit hun eigen adviespraktijk gaan de auteurs (Janneke de Graaff, Arne Smedema en ondergetekende) in op de doelstellingen die met e-HRM gerealiseerd kunnen worden, ontwikkelingen in de markt en actuele ‘lessons learned’.

Eén van die lessen uit de praktijk is dat publicaties over de functionaliteit van e-HRM-oplossingen meestal gebaseerd zijn op de opgave van leveranciers. Uit de selectietrajecten en vooronderzoeken die wij de afgelopen jaren hebben uitgevoerd bij provincies, in de sector sociale werkvoorziening en bij zakelijke dienstverleners, onderwijsinstellingen en gemeenten komt naar voren dat de functionele dekking en de mate van integratie in de praktijk vaak veel minder zijn dan leveranciers op voorhand toezeggen. Andere lessen waarop de auteurs zullen ingaan zijn aspecten rondom de onderliggende architectuur, integratie en koppelbaarheid, ambitieniveau bij het invoeren van Employee Self Service (ESS) en mogelijkheden tot procesverbeteringen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.