De black box van innovatie bij outsourcing: let’s make it work!

Innovatie is een aspect van outsourcing dat nog steeds een black box is voor zowel klanten als leveranciers. Erger nog, het is een black box die niet werkt. Slechts een paar mensen weten wat er in de black box zit, en nog minder weten hoe je deze voor je kunt laten werken.

Platform Outsourcing Nederland (PON), het kennis- en netwerkplatform op het gebied van outsourcing, hield afgelopen week een seminar over innovatie. Harm Spoor, Jacco Schonewille en ik presenteerden drie aspecten van het probleem. Harm, die zijn onderzoek bij PON voor de Hogeschool Utrecht net heeft afgerond, presenteerde zijn onderzoek over business IT alignment en het effect dat alignment heeft op innovatie. Jacco, die recent is afgetreden als CIO bij een Europese transportorganisatie, haalde aan hoe innovatie een rol speelde bij een recent, groot outsourcingstraject dat hij deed. Ik vertelde over hoe de partijen in een outsourcing een overeenkomst kunnen opstellen om hun beider verwachtingen vast te leggen en handvatten te geven daar ook werkelijk gestand aan te doen.

Wat gedurende het seminar bleek, was hoe nodig de outsourcingmarkt aandacht zou moeten besteden aan innovatie, een tot nu toe helaas onderontwikkeld domein binnen outsourcingstrajecten. Als proof of the pudding, heb ik enkele voorbeelden laten zien van grote outsourcingsdeals waarin standaard innovatiebepalingen stonden, die keer op keer niet hebben gewerkt. Niemand lijkt te weten wat de bepalingen echt betekenen, wat wordt verwacht door de partijen en hoe ook maar iemand kan vertellen of de verplichtingen werden vervuld of niet.

Het probleem lijkt te zijn dat weinigen weten wat innovatie is. Een Amerikaanse Supreme Court rechter schreef ooit eens in een zaak over pornografie dat hij geen definitie kon geven van het woord, maar: “hij wist wanneer hij het zag”. Dat is zo ongeveer waar wij vandaag de dag staan rondom innovatie. Iedereen heeft het erover, het staat praktisch in ieder outsourcingcontract, maar niemand weet precies wat ermee bedoeld wordt.

Laat dit een oproep zijn: PON (en de rest van de wereld): het is tijd om de black box te openen, te kijken wat er precies in zit, en dan: let’s make it work!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.