Zoals recent te lezen op logistiek.nl, is onze klant SIG, een succesvolle groothandel in bouwmaterialen, na een zorgvuldig selectietraject overgegaan op Microsoft Dynamics AX.
Toen SIG bij ons aanklopte waren er binnen de groep van bedrijven in de Benelux drie verschillende softwarepakketten voor de drie divisies in gebruik voor de ondersteuning van verkoop, productie, inkoop, voorraadadministratie, financiële administratie en rapportage. Ook waren er wezenlijke verschillen tussen de processen en werkwijzen van de verschillende divisies (verschillende assortimenten, wel of geen balieverkoop, wel of geen lichte vorm van productie, verhuur, niet overal een gesloten magazijnsysteem etc).
De organisatie wist met zeer veel creativiteit het maximale uit de bestaande pakketten te halen, al was dat in enkele gevallen met aanzienlijk veel maatwerk. De organisatie wilde onafhankelijk IT-advies over de mogelijkheid om alle onderdelen van het bedrijf op één systeem te krijgen en zo ja welke pakket en implementatiepartner het beste bij hen zou passen.
Gestart is met een doelgerichte analyse van de belangrijkste processen van de verschillende divisies in binnen- en buitenland. Vervolgens is gekeken naar processen die men in de gewenste situatie efficiënter -en soms ook meer centraal- kan organiseren met behulp van IT. Toen dit kader inzichtelijk werd, kon ook snel antwoord gegeven worden op de eerste vraag en kon het selectietraject opgestart worden.
Met de beproefde MIRKA-methodiek van Mitopics is vervolgens het selectietraject verder uitgevoerd. Hierbij wordt in verschillende selectierondes het aantal mogelijk kandidaten steeds verder teruggebracht. De eindkandidaat wordt gekozen op basis van een uitgebreide offerteaanvraag (welke aspecten afdicht als: prijs, juridische voorwaarden, implementatieaanpak, functionaliteit, onderhoud) en gedetailleerde simulaties geënt op de bedrijfsprocessen en orderdoorlopen van, in dit geval, SIG Benelux.
Uiteindelijk mocht HSO uit Veenendaal een start maken met de implementatie middels een proeftuin (‘proof of concept’) en daarmee aantonen dat zij daadwerkelijk in staat waren om de programmatuur conform de eisen en wensen van SIG te implementeren. Na succesvolle afronding vond definitieve opdrachtverlening plaats en ging de verdere implementatie van start. Mitopics nam plaats in de stuurgroep om het verdere proces tussen klant en leverancier te begeleiden.
Het project is uitgevoerd met de nodige en noodzakelijke aandacht vanuit de directie van SIG. Operationeel werd het project geleid door Joël Neves, divisiedirecteur Technische Isolatie. Minimaal één keer per maand werd in de Stuurgroep gerapporteerd aan de groepsdirectie van SIG Benelux. Ook leverancier HSO werd in de Stuurgroep vertegenwoordigd vanuit de directie. In het SIG projectteam werd geparticipeerd vanuit de verschillende disciplines, waarbij medewerkers vooral zijn geselecteerd op basis van hun kennis van het interne proces in combinatie met kennis van de huidige automatisering.
Indien u meer wilt weten over dit traject of vergelijkbare IT selectie- en implementatietrajecten voor productie- en handelsbedrijven die Mitopics heeft uitgevoerd, kunt u contact met ons opnemen.