Opinie | Aanbesteden van ICT: waar gaat het mis?

Uit onderzoek blijkt dat net iets meer dan de helft van de rechtelijke procedures voortkomend uit een aanbesteding eindigt in een afwijzing van de vorderingen voor de leverancier, maar dat er veel geprocedeerd wordt is zeker. Wat kan er allemaal misgaan en waar ligt dat nu aan?

Het grootste probleem blijkt vaak het aanbestedingsproces bij de aanbestedende dienst zelf. De complexiteit van ICT maakt het lastig een goed bestek, passende selectiecriteria en transparante gunningscriteria te formuleren. Anderzijds lijken ook leveranciers hun handen niet geheel in onschuld te kunnen wassen. Wat denkt u van pogingen om de concurrentie te vervalsen door meer te willen weten te komen dan de concurrent en in dat kader verzoeken indienen op basis van de Wet openbaarheid van bestuur ter verkrijging van gegevens van aanbestedende diensten?

Een andere reden waarom het vaak misgaat, ligt bij het kader van wet- en regelgeving. Het aanbestedingsrecht kent een snelle ontwikkeling. Of, iets minder positief, dit rechtsgebied heeft iets weg van drijfzand. Dat is nu niet bepaald bevorderlijk voor de helderheid van de spelregels, of voor de rechtszekerheid. En dat is jammer, want werkverschaffing voor juristen was nu net niet de bedoeling. Geen wonder dat zowel de aanbestedende diensten als leveranciers worstelen met al deze regels!

Lees meer over deze problematiek en mogelijke oorzaken via de Mitopics weblog.

Ook dit jaar wil Mitopics weer aandacht besteden aan de relevante lessen voor uw praktijk in de vorm van een workshop. Ideeën voor deze nieuwe workshop, tips en vragen zijn welkom via Eva Kassenaar.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.