De Nederlandse Reclame code is veranderd! Wat betekent dit voor uw organisatie?

Met ingang van 1 januari 2012 vervangt de ‘Code reclame via e-mail’ (Code e-mail) de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. Verstuurt uw organisatie reclame per e-mail? Zo ja, wees alert en controleer of u gebonden bent aan de Code e-mail en aan welke regels u zich dan dient te houden.

De Nederlandse Reclame Code (NRC) en de verschillende bijzondere Codes, waaronder de Code e-mail, zijn een vorm van zelfregulering. Veel brancheorganisaties hebben zich aangesloten bij de Nederlandse Reclame Code die hen verplicht de codes na te leven. Hiermee voldoen zij aan een strenger regime, dan de wet hen oplegt. Gaat u adverteren via e-mail, dan is het verstandig om na te gaan of u bent aangesloten bij een branche-organisatie of vakvereniging die is aangesloten bij de NRC. Is dit het geval, dan bent u verplicht zich te houden aan de NRC in uw reclame-uitingen. Overigens kunt u zich ook vrijwillig aansluiten bij de code.

De nieuwe Code voorziet onder andere in de volgende regels bij het sturen van reclame via e-mail:

  • U dient vooraf expliciet toestemming te hebben verkregen van de geadresseerde voor het toesturen van reclame per e-mail. Vooral sinds de opkomst van social media (Facebook, LinkedIn, etc) komt het regelmatig voor dat in een friends-request op Facebook of een invitation op LinkedIn wordt beschouwd als toestemming voor het toesturen van e-mail. Dit is onjuist.
  • Als uitzondering op de vorige regel, mag u reclame via e-mail sturen, als u het e-mailadres heeft verkregen in het kader van verkoop of schenking door de geadresseerde en wordt gebruikt voor het aanbieden van gelijksoortige producten of diensten.
  • Als u e-mailadressen niet zelf heeft verzameld, let er dan op dat degene van wie u de adressen heeft gekregen/gekocht, zich ook houdt aan de Code.
  • Bijlagen van reclame per e-mail mogen niet groter zijn dan 150kb.
  • Als een URL van een rechtstreeks te downloaden bestand wordt meegestuurd, moeten de omvang en het type van het bestand worden aangegeven.
  • Bij het verzamelen van e-mailadressen zijn er informatieplichten. Aangeven zal moeten worden wat de identiteit van de bestandseigenaars is, dat het e-mailadres wordt gebruikt voor het toezenden van reclame en of het e-mailadres wordt gebruikt voor eigen gebruik dan wel (mede) voor gebruik ten behoeve van derden.

Voor meer informatie over dit onderwerp, neemt u gerust contact met ons op.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.