Mitopics mocht voor één van haar klanten afgelopen jaar een nieuwe website Europees aanbesteden. Nu vraagt u zich wellicht af: moet dat eigenlijk wel, een website Europees aanbesteden met die vele beschikbare open source content management systemen (CMS-en)? De Europese ombudsman oordeelde in 2010 reeds dat open source software an sich niet aanbestedingsplichtig is.
Onze klant was echter op zoek naar de volledige dienstverlening rondom het realiseren van een nieuwe corporate website. De reikwijdte van deze dienstverlening maakte dat de raming van het project (berekend over de gewenste contractsduur) boven de drempelwaarde voor Europees aanbesteden zou uitkomen. Het vernieuwen van een corporate website is al met al geen sinecure. Als organisatie moet je goed nadenken over je content: wat heb je nu, in welke vorm wil je dat behouden, hoe groot is de vernieuwing en hoe zorg je ervoor dat je ranking in de zoekmachines zoveel mogelijk behouden blijft? Ook staan hoe de aandacht van bezoekers zo lang mogelijk bij de nieuwe website blijft en de doelstellingen (conversie/verkoop, informeren, educatie, etc.) van de website hoog op het aandachtspuntenlijstje van menig afdeling Communicatie.
In samenwerking met onze klant hebben we een project opgezet waarin per functioneel onderdeel van de website door werkgroepen werd bekeken wat behouden moest blijven en wat de kritische nieuwe eisen voor de website moesten zijn. Op basis daarvan is het programma van eisen aan de markt voorgelegd. De markt, na een selectiefase uitgedund tot vijf leveranciers, bood op basis van ons programma van eisen voornamelijk (maar niet uitsluitend!) dienstverlening rondom open source CMS-en aan, iets dat tevens goed bij het beleid van deze organisatie past. Typo3, Hippo, Drupal, Umbraco, maar ook WordPress, Liferay en Alfresco zijn open source CMS-en die in de wereld van corporate websites vaak voorbij komen. Wat opvalt bij deze CMS-en is dat functionaliteit om corporate nieuwsbrieven (meestal in grote hoeveelheden) te verzenden meestal ontbreekt in de standaardprogrammatuur. Deze functionaliteit wordt vaak geboden door aparte add-ons of modules of soms door andere (al dan niet betaalde, closed source) web services. Technisch gezien is dit logisch te verklaren vanuit de verschillen tussen mailservers en webservers en tevens omvatten diverse Customer Relationship Management (CRM-)pakketten soortgelijke functionaliteit.
Een dergelijk selectietraject heeft mede daarom baat bij het zoveel mogelijk toepassen van deze en vergelijkbare marktkennis: het typische “wat kunnen we vragen?” versus “wat kun je verwachten?”. Wilt u meer weten over onze marktkennis en het inkopen of Europees aanbesteden van corporate websites? Neem dan contact op met Richard Heijne den Bak. Onze klant was echter op zoek naar de volledige dienstverlening rondom het realiseren van een nieuwe corporate website. De reikwijdte van deze dienstverlening maakte dat de raming van het project (berekend over de gewenste contractsduur) boven de drempelwaarde voor Europees aanbesteden zou uitkomen. Het vernieuwen van een corporate website is al met al geen sinecure. Als organisatie moet je goed nadenken over je content: wat heb je nu, in welke vorm wil je dat behouden, hoe groot is de vernieuwing en hoe zorg je ervoor dat je ranking in de zoekmachines zoveel mogelijk behouden blijft? Ook staan hoe de aandacht van bezoekers zo lang mogelijk bij de nieuwe website blijft en de doelstellingen (conversie/verkoop, informeren, educatie, etc.) van de website hoog op het aandachtspuntenlijstje van menig afdeling Communicatie.
In samenwerking met onze klant hebben we een project opgezet waarin per functioneel onderdeel van de website door werkgroepen werd bekeken wat behouden moest blijven en wat de kritische nieuwe eisen voor de website moesten zijn. Op basis daarvan is het programma van eisen aan de markt voorgelegd. De markt, na een selectiefase uitgedund tot vijf leveranciers, bood op basis van ons programma van eisen voornamelijk (maar niet uitsluitend!) dienstverlening rondom open source CMS-en aan, iets dat tevens goed bij het beleid van deze organisatie past. Typo3, Hippo, Drupal, Umbraco, maar ook WordPress, Liferay en Alfresco zijn open source CMS-en die in de wereld van corporate websites vaak voorbij komen. Wat opvalt bij deze CMS-en is dat functionaliteit om corporate nieuwsbrieven (meestal in grote hoeveelheden) te verzenden meestal ontbreekt in de standaardprogrammatuur. Deze functionaliteit wordt vaak geboden door aparte add-ons of modules of soms door andere (al dan niet betaalde, closed source) web services. Technisch gezien is dit logisch te verklaren vanuit de verschillen tussen mailservers en webservers en tevens omvatten diverse Customer Relationship Management (CRM-)pakketten soortgelijke functionaliteit.
Een dergelijk selectietraject heeft mede daarom baat bij het zoveel mogelijk toepassen van deze en vergelijkbare marktkennis: het typische “wat kunnen we vragen?” versus “wat kun je verwachten?”. Wilt u meer weten over onze marktkennis en het inkopen of Europees aanbesteden van corporate websites? Neem dan contact op met Richard Heijne den Bak.