Dienstverlening via cloud-diensten geschiedt ‘ergens vanuit dat even grote als ongrijpbare internet’. Een Service Level Agreement kan helpen bij het inkopen van dergelijke diensten. Aldus Richard Heijne den Bak in het septembernummer van vakblad Deal! van de NEVI.
In het artikel ‘Greep houden op clouddiensten’ bespreekt de Mitopics consultant waar je op moet letten bij het inkopen van cloud-diensten, welke varianten er zijn binnen de cloud en hoe een Service Level Agreement (SLA) kan helpen als je verzekerd wil zijn van een constant en goed serviceniveau.
Het vastleggen van afspraken in een SLA kan, wanneer cloud-diensten in pure vorm worden ingekocht, bij uitstek op het niveau van de eindgebruiker. Zo wordt het mogelijk om weg te blijven uit IT-techniek en vakjargon en om meetbare service parameters vast te leggen, die herkenbaar zijn voor eindgebruikers.
Vormen van cloud-diensten
Een definitie van cloud-diensten in pure vorm is: Een IT-dienst die beschikbaar wordt gesteld via internettechnologie en wordt gedeeld met andere gebruikers, waarvoor naar rato wordt betaald. De dienst is schaalbaar naar de vraag van de gebruiker en ingebruikname is relatief eenvoudig.
In de markt en ook in het maken van afspraken met leveranciers zie je echter dat er ook cloud-diensten worden aangeboden of ingekocht die niet strikt voldoen aan bovengenoemde definitie. We noemen hieronder enkele varianten.
Zonder internettechnologie
Niet altijd werken cloud-diensten via internettechnologie:
– Er worden ook clouddiensten aangeboden via private netwerken
– Doorgaans zijn moderne applicatie toegankelijk via een web-browser, echter minder moderne applicatie maken ook gebruik van bijvoorbeeld Terminal Server of Citrix (let op hierdoor ontstaat dus toch weer lokale programmatuur die in licentie moet worden aangeschaft)
– De opslag van gegevens is niet virtueel geregeld via Internet maar wordt opgeslagen in een vooraf bekend datacentrum. Men noemt dit ook wel “private cloud” oplossingen.
Single-tenancy
Delen met andere gebruikers wordt ook met multi-tenancy genoemd. Vanzelfsprekend leidt dit tot lagere kosten door schaalvoordelen. Echter wanneer een cloud-dienst specifiek wordt ingericht voor een klant of wanneer wetgeving of andere eisen dit vanuit de afnemer vragen wordt dit ook wel single tenant ingericht.
Instapbedrag
Het afrekenmechanisme naar rato van gebruik kan op diverse manieren worden vormgegeven, bijvoorbeeld naar aantal MB opslag, aantal gebruikers, aantal keer inloggen etc. Daarbij zijn er ook cloudidiensten waarbij een instapbedrag wordt gevraagd. Soms dient dit instapbedrag om een leverancier zijn inrichtingsinspanningen te laten vergoeden, maar dikwijls zie je ook dat er toch nog voor een licentie moet worden betaald.
Mocht u willen reageren op het artikel of een vraag hebben rondom onze adviesdiensten of cursussen op het gebied van IT-inkoop neemt u dan contact met Richard Heijne den Bak.