Samenwerken op IT (SSC?)

Afgelopen Mitopicsdag hebben we onze ervaring met samenwerken op IT uitgewisseld en aangevuld. Soms is de term Shared Service Center van toepassing. Onze bewezen toegevoegde waarde ligt op op negen concrete gebieden.

Op de recente interne kennisdag was het thema SSC. We hebben de afgelopen tijd diverse projecten op dit thema begeleid en deze ervaringen uitgewisseld en geordend. Ook hadden we prof. dr. Hans Strikwerda (1952) te gast, hoogleraar Organisatieleer en Organisatieverandering aan de Universiteit van Amsterdam en auteur van diverse publicaties over Shared Service Centers.

De ervaring zoals we die hebben opgebouwd en waar we in verder zullen investeren, ligt op de volgende terreinen:

1. Startfase: oriëntatiefase voor het management, met strategieworkshops en nulmeting.
2. Samenwerkingsvorm: het zoeken naar en creëren van de juiste vorm van samenwerkingsverband (zoals een coöperatie).
3. Project- / programmamanament: het daadwerkelijk managen van de opzet van een samenwerkingsverband.
4. Regie: professionalisering van een SSC m.b.t. regie door contractmanagement, workshops en trainingen.
5. SLA’s: het opzetten of beoordelen van SLA’s en het trainen van mensen in het opzetten van en werken met SLA’s .
6. Licenties/contracten: het omleggen en opschonen van licenties en contracten, zowel analyse van mogelijkheden als voeren van onderhandelingen hierover.
7. IT-beoordeling: welke architectuur, applicaties etc. zijn het best geschikt voor de samenwerkingsvorm en hoe om te gaan met de bestaande systemen.
8. (Out)sourcen: het helpen bij onderdelen uit SSC in markt zetten.
9. Tot succes maken: doorlichten van de beoogde of lopende samenwerking en op hoger / werkend niveau trekken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Reinold van Bruggen of Richard Heijne den Bak.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.