Contractmanagement en innovatie

Steeds meer services betrekt de organisatie van derden. Naast goed te isoleren bedrijfsactiviteiten zijn ook complete delen van primaire processen toevertrouwd aan leveranciers. Organisaties zoeken daarom onder meer naar meer inzicht in en grip op de contracten, het aansturen van leveranciers- en partnerrelaties.

Meer grip op contracten betekent ook dat kwaliteit van de contractuele afspraken steeds belangrijker wordt. Immers verschillen van inzicht en verwachting hebben door de verdergaande uitbesteding grotere gevolgen. Meer grip betekent ook dat een behoorlijk deel van contractmanagement niet alleen door inkoop maar ook de business uitgevoerd moet worden wat regelmatig een echte verandering van werkwijze betekent. Meer grip betekent soms ook minder innovatie. Echter de markt en de maatschappij vragen steeds meer om innovatie. Innovatie en het voortdurend ontwikkelen van neue Kombinationen zijn de motor van onze economie. Dat stelde de econoom Schumpeter al in de jaren veertig van de vorige eeuw. Een belangrijk aspect van relaties met derden wordt dan de vraag of en zo ja hoe in samenwerking met andere partijen innovaties geregeld kunnen worden. Bovendien moeten deze innovaties steeds sneller gerealiseerd worden. Onlangs is hierover ook een onderzoek uitgevoerd door PON wat geresulteerd heeft in een klein boekje over innovatie. Kortom veel uitdagingen voor contract- en leveranciersmanagement.

Voor meer informatie over dit thema kunt u contact opnemen met ons

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.