Organisaties werken steeds meer samen voor backoffice achtige zaken. Steeds vaker worden deze samenwerkingen vormgegeven als “Shared Service Centers”. De praktijk leert dat het niet eenvoudig is om een dergelijke samenwerking succesvol te maken.
Een Shared Service Center (SSC) is een samenwerkingsvorm tussen organisaties waarin de krachten (en processen) gebundeld worden om zo voordelen qua kosten, schaal en/of professionaliteit te realiseren zonder de kennis en de eigen invloed op bestuur en ontwikkeling te verliezen. Waar de term SSC verschillende definities heeft, gaan we hier uit van een bredere scope van het begrip en praten we over “Shared Service Collaboration”, waar de nadruk ligt op het creëren van een werkbare samenwerking die gedreven is vanuit een duurzaam gezamenlijk belang.
In de trajecten waarin Mitopics vanuit haar jarenlange ervaring en onafhankelijke positie betrokken is bij de verschillende fasen uit het SSC-wiel, onderkennen we verschillende factoren en risico’s die een dergelijk traject kunnen laten slagen of mislukken. In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam is daarom een wetenschappelijk onderzoek gestart om deze succesfactoren te toetsen.
Wilt u participeren in het onderzoek, of heeft u interesse in de uitkomsten? Mail dan Stefan van der Post, en we houden u op de hoogte.