Enterprise app stores komen sneller dan u denkt

Volgens Gartner heeft in 2014 25% van de organisaties een eigen app store. Hoewel het onduidelijk is hoeveel organisaties momenteel een eigen app store hebben, laten de huidige ontwikkelingen zien dat de behoefte aan een Enterprise App Store (EAS) voor veel organisaties sneller zal komen dan verwacht. Zal EAS de volgende hype worden, of heeft uw organisatie hier echt baat bij?

Huidige ontwikkelingen

Mobiliteit en connectiviteit zijn twee kernwoorden die de Nederlandse werkvloer momenteel typeren. Medewerkers zijn steeds minder gebonden aan een fysieke werkplek: het nieuwe werken. Tevens zorgt de opkomst van smartphones en tablets ervoor dat medewerkers hun eigen devices gebruiken om werk gerelateerde activiteiten uit te voeren, zoals het lezen en versturen van email en het lezen, bewerken en versturen van documenten. Door de verscheidenheid van apparaten en de connectiviteit die ze hebben, moeten organisaties nadenken over de consequenties en hoe hiermee om te gaan. Vaak komt dat nu nog niet verder dan beleid, maar is dit wel voldoende om de consequenties op te vangen?

Vier redenen waarom enterprise app stores sneller komen dan je denkt

SAP claimt dat de behoefte aan een enterprise app store binnen organisaties sneller zal ontstaan dan u denkt. Hiervoor zijn vier goede redenen aan te wijzen. Allereerst vraagt de verscheidenheid aan operating systems en mobiele devices een enkele bron die al deze verschillende platformen kan ondersteunen. Een enterprise app store biedt hiervoor de uitkomst, omdat het platformonafhankelijk applicaties kan aanbieden aan de medewerkers.
Ten tweede, onderzoek van Sybase en Kelton wijst uit dat 66% van alle organisaties op het punt staat om minimaal 5 enterprise apps uit te rollen. Deze apps kunnen in publieke stores worden aangeboden (zoals die van Google of Apple), maar een enterprise app store is een veel logischere plek. Ten eerste, omdat de doelgroep van een enterprise apps beperkter is dan het publieke domein, bijv. de medewerker of de klant. Ten tweede, omdat een enterprise app store de grip verhoogt op de uitrol van de applicaties bijvoorbeeld door het bijhouden van statistieken en het publiceren van updates.
De derde reden is dat grote toeleveranciers zoals SAP en Salesforce hun eigen applicatie-lijn gaan uitrollen (email, planning, CRM, urenregistratie, financiële informatie). Hoewel deze toepassingen enige vorm van maatwerk nodig hebben voordat ze kunnen worden uitgerold door organisaties zelf, is het vele malen goedkoper voor organisaties dan zelf dit soort apps te gaan ontwikkelen. Echter, het uitrollen van de app dient de organisatie wel in eigen beheer te doen (zie reden 2).
Tot slot zullen organisaties de enterprise app store gebruiken om enigszins de controle terug te krijgen. Waar bedrijfspc’s of laptops nog uitgerust kunnen worden met een “image” om grip op het gebruik van het device te houden, is dit voor mobiele devices die van de werknemer zelf zijn onmogelijk. Een enterprise app store met organisatie-eigen apps kan de grip vergroten op de manier waarop werknemers bijvoorbeeld hun werkemail managen.

De vier bovenstaande redenen tonen aan dat het toppunt van de ontwikkelingen nog niet bereikt is. De snelheid waarmee deze ontwikkelingen plaatsvinden kan er toe leiden dat het beleid achterloopt op de technologische ontwikkelingen. Een EAS kan een plek bieden aan deze technologische ontwikkelingen in aanvulling op het bestaande IT-beleid rondom mobile device management. Daarmee zou een EAS weleens cruciale rol kunnen gaan spelen in mobile device management!

Van beleid via portal naar EAS

Het huidige beleid zal tot een beperkt aantal applicaties en medewerkers voldoende zijn om consequenties in de hand te houden. Maar als het aantal applicaties, devices en medewerkers groeit, is beleid niet meer voldoende. Vermoedelijk zal het beleid worden uitgebreid met een portal waar ‘goedgekeurde’ applicaties in aangeboden worden. De volgende stap is een gefaseerde uitrol die ervoor zorgt dat de portal door medewerkers gevonden en gebruikt wordt. Als die eenmaal zo is, kan de portal uitgroeien tot een EAS. Op dat moment heeft de organisatie de grip terug op devices die betrokken zijn bij het uitwisselen van bedrijfsinformatie.

Het is duidelijk dat in de lijn van de huidige ontwikkelingen de EAS niet lang meer op zich laat wachten. Een EAS draagt bij aan de volwassenheid van mobile device management en helpt de organisatie meer grip te krijgen op de manier waarop werknemers met bedrijfsinformatie op hun device omgaan.  De EAS is dus niet de volgende hype, maar zal wel degelijk van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie!

 

Denkt u er over om een enterprise app store op te zetten? Of bent u bezig met de ontwikkeling van het beleid rondom mobile device management en (enterprise) apps ? Om meer te weten te komen over enterprise app stores, enterprise apps en/of mobile device management, neemt u contact met ons op via info@mitopics.nl of 0182-573211.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.