Uw app publiceren: Abonnementen en toelatingseisen (deel 1)

De laatste jaren schieten mobiele applicaties als paddenstoelen uit de grond. Het aantal ontwikkeltools om apps te bouwen stijgt ook sterk. Maar met alleen het ontwikkelen van de applicatie is men er nog niet, de app zal ook naar een app store gepubliceerd moeten worden. Maar wat is er nu precies nodig om een app te publiceren? Maakt het uit naar welke store de app gepubliceerd wordt: de App Store van Apple, Google of Microsoft? In dit drieluik gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen. In deel 1 zetten we de abonnementskosten en toelatingseisen van deze drie app stores tegen elkaar af. Provisiekosten worden niet meegenomen, aangezien deze bij alle drie de partijen 30% over de verkoopprijs van de app zijn.

Abonnementskosten

Om een app in de store te publiceren is bij alle drie de aanbieders een abonnement nodig. Waar Google en Microsoft slechts één variant van dit abonnement hebben, biedt Apple er één voor particulieren en één voor enterprises (het verschil hiertussen wordt in de volgende blog behandeld). De abonnementskosten zijn bij Apple respectievelijk 99 en 299 dollar per jaar, Microsoft is met 99 dollar per jaar net zo duur als de goedkope variant van Apple en Google vraagt slechts eenmalig 25 euro. Bij Apple en Google geven de abonnementen het recht om een onbeperkt aantal apps te publiceren. Bij Microsoft geldt er een limiet van 100 gratis apps, hierboven moet 20 dollar per app extra betaald worden. Voor betaalde apps geldt deze limiet echter niet.

Toelatingseisen en doorlooptijd

De grootste verschillen tussen de stores zijn te vinden in de toelatingseisen. Bij Apple wordt een app voor publicatie uitvoerig gescreend. Apps die niet werken, incompleet zijn of niet aan Apple’s strenge regels voldoen, worden geweerd. Een voorbeeld hiervan is dat apps een eigen offline inhoud moeten hebben en dus niet enkel een schil voor online content mogen zijn. Bij Google worden apps gescand door het zogenaamde Google Bounce, waarbij de regels veel minder strikt zijn dan die van Apple. De policy van Microsoft zit qua striktheid tussen Apple en Google in, al worden bij Microsoft bepaalde vormen van content (adult, geweld, drugs, racisme) bij voorbaat al geweigerd. De toelatingseisen van Microsoft en Apple zijn strenger, maar bieden daarmee ook enkele garanties over de betrouwbaarheid en kwaliteit van de app. Het minder strenge beleid van Google legt die verantwoordelijkheid bij ontwikkelaars (en dus uw organisatie) zelf. Dit vergemakkelijkt het publiceren naar de PlayStore, maar biedt minder garanties over de betrouwbaarheid en kwaliteit van de app. Qua doorlooptijd voor goedkeuring en publicatie zijn de verschillen tussen Google enerzijds en Apple en Microsoft anderzijds, wederom groot te noemen. Apps in de Google PlayStore zijn per direct beschikbaar en worden achteraf gecheckt. Dit reviewproces gaat bij Microsoft en Apple juist vooraf en kost respectievelijk 3-4 en 5-10 werkdagen.

Samenvattend, de Google PlayStore kent de minst strenge toelatingseisen en de kortste doorlooptijd voor publicatie, gevolgd door Microsoft en Apple. Tevens is een abonnement bij de Google PlayStore het goedkoopst, maar biedt Apple meer mogelijkheden binnen hun abonnementen. In het volgende deel behandelen we de distributie naar de store en het bereik van de drie verschillende stores

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.