Bruikbare onderzoeksresultaten voor acceptatie van ICT-innovaties in de zorg

Op 28 augustus behaalde Leon Chevalking zijn master Psychologie. Hij deed onderzoek naar de invloed van situationele factoren bij het vergroten van draagvlak voor IT-innovaties in de zorg. Het onderzoek biedt heldere inzichten en handvatten voor organisaties waarbij het IT vernieuwingstraject ook een verandertraject is. Een enkele implementatiestrategie voor alle medewerkers is daarbij gedoemd te mislukken.

Voor zijn specialisatie Organisatiepsychologie heeft Leon gekeken naar de invloed van “sterke” situaties op de motivatie om te veranderen. Een sterke situatie wordt gekenmerkt door verschillende signalen die naar de werknemer dezelfde boodschap uitstralen. Het implementeren van een ICT-innovatie kan zo’n sterke situatie zijn, maar alleen als tijdens het traject alle aspecten van die innovatie en de beleving daarvan sterk zijn. Uit zijn onderzoek blijkt dat niet alle medewerkers gevoelig zijn voor deze sterke situaties. Dit leidt tot de gedachte dat een “one size fits all” implementatiestrategie niet het beoogde effect heeft. Organisaties zullen dus meerdere implementatiestrategieën moeten hanteren om het draagvlak voor de verandering te vergroten. De acceptatie van innovatie wordt bepaald door de juiste positionering van de innovatie, rekening houdend met persoonseigenschappen.

Leon heeft gebruik makend van zijn onderzoeksresultaten  inmiddels de nodige adviesrapporten opgesteld voor organisaties waar verandertrajecten met een IT component lopen. Organisaties krijgen de verschillende implementatiestrategieën gepresenteerd op basis van verschillen tussen groepen medewerkers. Zo blijkt vaak dat niet alle medewerkers intensief getraind moeten worden. Ook komt naar voren dat het beruchte “olievlekeffect”, waarbij een groep enthousiaste medewerkers de rest van de organisatie op sleeptouw neemt, soms een averechts effect heeft. Dit soort inzichten zijn van wezenlijk belang voor organisaties om een implementatie succesvol te laten verlopen. Organisaties beseffen hierdoor dat het veranderproces veel eerder aanvangt dan ze denken. Door tijdig te sturen met de juiste informatie kan het IT-project succesvol worden afgerond.

Voor meer informatie over de adviesrapporten, de afstudeerscriptie of praktische implicaties van Leon zijn onderzoek, kunt u contact opnemen met Leon Chevalking op (0) 182 57 32 11 of per email.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.