Veranderen van leverancier of toch het contract vernieuwen

Waarschijnlijk bestaat je bedrijfsomgeving uit enkele honderden hardware, software en dienstenleveranciers die gezamenlijk jouw bedrijfscontinuïteit garanderen. Daarom moet je regelmatig een evaluatie uitvoeren: Heeft de leverancier nog toegevoegde waarde? Past het contract nog steeds bij het bedrijf en de marktomstandigheden?

Wanneer je tijdens de contractlooptijd een helder beeld hebt van de huidige en de te verwachten situatie, kun je een plan opstellen hoe om te gaan met een specifieke contract en die leverancier in relatie met zijn omgeving. Dit plan kun je vervolgens jaarlijks bijstellen. Zo voorkom je dat je bij een onverwachte gebeurtenis geen heldere keuzes kunt maken op basis van objectieve criteria.

Wanneer je voor de eerste keer met dit proces begint doe dit dan voor die leveranciers die diensten of producten leveren die kritisch zijn voor je bedrijfscontinuïteit en jouw succes. Hiermee heb je snel resultaat en inventariseer je een belangrijk deel van de risico’s.

Door vervolgens jaarlijks (intern) het contract af te toetsen op de validiteit van de voorwaarden op het gebied van o.a. beëindiging, intellectueel eigendom van data, auditrechten etc. naast aansluiting van de services op de business behoefte en wens maar ook de kosten in vergelijking tot de concurrentie en de markt ontstaat een goed beeld van de aansluiting van de geleverde dienst op de behoefte en is de keuze tussen vernieuwen of veranderen bij einde contractlooptijd of bij tussentijdse strubbelingen eenvoudiger te maken.

Meer informatie over strategisch contracten en leveranciers evalueren?

Neem contact op met Rob Krassenberg

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.