De dames en heren van Gartner blijven bezig met het bedenken van nieuwe IT-termen. Vervolgens zul je zien dat veel bestaande (deel) IT-producten en IT-diensten vervolgens marketingtechnisch zullen worden omgebouwd tot een nieuw of ‘next generation’ product / dienst die hier op aansluit. En zo kan een nieuwe ‘wave’ van marketing campagnes op gang komen.
Op 7 januari heeft Gartner een nieuwe Magic Quadrant uitgebracht voor Enterprise aPaaS. Een applicatieplatform als een dienst, gericht om grote bedrijven te ondersteunen bij het bouwen en beheren van bedrijfsapplicaties in de cloud.
Buiten het feit dat mij niet duidelijk wordt wat nu het grote verschil is t.o.v. PaaS of SaaS (maar dat kan ook zeker aan mij liggen), valt op dat met name reeds bestaande SaaS / IaaS / PaaS dienstverleners zoals Salesforce en Microsoft met Azure hier meteen goed op scoren (rechtsboven). Kleinere spelers zoals Mendix of WSO2 scoren hier niet al te goed op, terwijl dat spelers zijn die mijn inziens toch onderscheidende producten/diensten hebben in de ‘geef het naam-‘aaS arena.
Ik vraag me af of Gartner voldoende in detail heeft gekeken naar specifieke aPaaS-type gebruik. Hoe is deze marktdefinitie zo tot stand gekomen dat de traditionele grote spelers goed scoren? Heeft het dan wel zin om dit Quadrant uit te brengen naast de PaaS Quadrant? Of is dit misschien een verkapte marketingmethode van de ‘grote’ spelers om aan de wereld kenbaar te maken dat je voor innovatieve diensten niet per sé naar de zeer snelgroeiende kleinere partijen hoeft te gaan (waar ze mogelijk veel last van hebben qua concurrentiepositie)…
Ik ben in elk geval erg benieuwd naar alle andere varianten die verder gaan komen op PaaS-gebied. caPaaS (customeroriented application platform as a service), baPaaS (businessoriented application …), ngaPaaS (Next Generation application platf…)…..