Plotseling bent u volledig verstoken van uw ICT voorzieningen. Overleeft u een dergelijke crisis? Een commerciële onderneming, waarvan de informatievoorziening meer dan 48 uur “uit de lucht is”, is out-of-business.
Hoe wapent u zich tegen een dergelijke crisis? Inrichten van een calamiteiten of crisismanagement proces, disaster-/recovery-procedures en uitwijk zijn een deel van de oplossing.
Brand in het datacenter, het ontbreken van actuele back-ups, een organisatie die niet is voorbereid op een langdurige uitval van haar informatievoorziening. Het zijn de ergste nachtmerries van een ICT manager.
Voorkomen en voorbereiden op een calamiteit in de informatievoorziening verdient, zeker in een 24-uurs economie, de aandacht. Mitigerende maatregelen verkleinen of voorkomen de kans op calamiteiten. Een goede voorbereiding verkort de tijd, waarop de ICT “weer in de lucht is”. Een goede crisisorganisatie versoepelt de afhandeling van een calamiteit.
Naast de inrichting van en voorbereiding op crisissituaties is training, oefening en testen essentieel. Trainen en regelmatig oefenen van de crisisorganisatie verbetert de wijze waarop een crisissituatie het hoofd geboden wordt. Regelmatig testen van disaster-/recovery en uitwijk situaties toont een adequate inrichting en waterdichte procedures aan.
Voorbereid zijn op een calamiteit in uw ICT voorziening is meer dan het in place hebben van ITIL processen voor incident en problem management. Het is vooral het kunnen en durven nadenken over “het onmogelijke” en op basis van voor de onderneming reële risico’s, het maken van de juiste keuzes en het nemen van de juiste maatregelen, zodat u ook na de calamiteit, kunt zeggen: “wij zijn nog steeds in business” (en een ervaring rijker).