Kwaliteit leveren is voor Mitopics heel vanzelfsprekend. Dat kan echter niet zonder de juiste mensen, een mix van multidisciplinair geschoolde professionals van verschillende achtergronden. We zijn veelzijdig; ons team is niet uitsluitend een club van experts in één of meer vakgebieden maar we spreken ook echt de taal van onze relaties. We weten hoe wij de vaak complexe materie over het voetlicht moeten brengen. Dat doen we tijdens de uitvoering van opdrachten, via trainingen bij organisaties, met door het geven van colleges en lezingen op universiteiten, tijdens vakdagen, en in publicaties. We houden van verandering en willen blijven groeien. Om een inkijk te geven in deze spannende wereld, vroegen we collega Paul van Deursen om gedurende één dag een dagboek bij te houden.
08:00 – In de auto op weg naar kantoor krijg ik het eerste telefoontje van een klant. Ze heeft ons adviesrapport dit weekend doorgenomen en vroeg zich af of ik vanmiddag het telefonisch kon toelichten voor haar leidinggevende. Dat is goed, we plannen een call om drie uur.
8.30 – Even praten met collega’s, eens horen wat zij het weekend hebben gedaan en wat ze vandaag op de agenda hebben staan. Daarna binnengekomen mail beantwoorden en voorbereiden op de teamvergadering.
09:15 – De telefoon gaat; een klant zegt op onze website te hebben gelezen over de verplichting van het doen van Privacy Impact Assessments (PIA) en vragen of wij daarbij kunnen helpen. Ik zeg dat we dit regelmatig doen en schakel een van de juristen bij zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. Na het telefoontje word ik door de betreffende collega gevraagd een voorstel te schrijven.
10:30 uur – Tweewekelijks is er teamvergadering waarbij we de lopende projecten bespreken, kijken welke acquisitie-acties er gedaan moeten worden, welke opdrachten we de komende tijd tegemoet kunnen zien en welke interne zaken er liggen.
12:30 – Lunchen. Nu extra gezellig omdat consultants die overwegend extern werken in verband met de vergadering ook op kantoor zijn.
13:00 – Slidedeck maken waarin de belangrijkste punten uit de binnengekomen offertes overzichtelijk worden weergegeven voor een klant die we begeleiden met de selectie van een nieuw CRM-tool; de ervaring leert dat de resultaten van een selectie veel (en vaak ook nieuwe) informatie bevatten en een presentatie helpt dan om de kernboodschap goed over te brengen.
14:00 – Een drietal studenten van de Universiteit Utrecht meldt zich. We begeleiden ze bij het opstellen van een concept Informatiebeveiligingsbeleid voor een productiebedrijf. Leuk te zien hoe ze werken; ze hebben een uitgebreide procesanalyse gedaan en zijn nu bezig op de muur de risico’s te categoriseren met behulp van gekleurde post-it’s.
14:30 – Snel de laatste hand leggen aan een beoordelingsformulier voor een Europese aanbesteding; dan kan mijn collega het op Tenderned zetten. We hebben een strakke template gemaakt zodat niet alleen de opdrachtgever op een makkelijke en eenduidige manier de binnengekomen offertes kan beoordelen, maar zodat ook de inschrijvende leveranciers weten wat er van hun verwacht wordt en hoe de score wordt berekend.
15:00 – In de call met de klant licht ik toe waarom ik geconcludeerd heb dat ze hun IT-beheer beter kunnen outsourcen. Uiteindelijk ziet de directeur in dat de voordelen niet alleen op kosten zitten; maar ook op de kwaliteit. We bespreken hoe de komende periode tot aan de voorgenomen outsourcing eruit zou kunnen zien en wat ze zoal tegen gaan komen. De directeur vraagt om de voors en tegens nog even kort in een memo te zetten, zodat ze een besluit kunnen nemen over de outsourcing.
15:30 – Samen met een jurist ga ik naar een leverancier van cliëntregistratiesystemen om te onderhandelen voordat het contract kan worden getekend. We zien ruimte om de afspraken rondom meerwerk aan te scherpen en bouwen contractuele zekerheden in om de privacy voor onze klant te garanderen.
17:00 – Op de koffie bij een leverancier van een rapportagetool. Er is een nieuwe release van zijn software uit en hij wil de nieuwe functionaliteiten laten zien; er zitten mooie dingen tussen. We praten nog wat verder over implementatiemethodieken en wat nou precies hun toegevoegde waarde is in klanttrajecten.
18:00 – De werkdag zit erop, ik rijd terug naar Gouda om een hapje te eten met een collega. We nemen nog even de dag door en praten over een project waar we binnenkort samen aan gaan beginnen.
Ben je benieuwd geworden naar de andere dagen uit het leven van een topconsultant bij Mitopics? Neem gerust contact op met Paul van Deursen. Als je jezelf in de hoofdrol ziet tijdens zo’n werkdag of één van de vacatures op onze site spreekt je aan, dan maken we graag kennis met je. We streven ernaar om een sollicitatieprocedure snel af te ronden.