Een goed uitgevoerde pakketselectie is de ideale opstap naar een succesvolle implementatie. Hiervoor de zeven basisprincipes van softwarepakketselectie.
Het selecteren van een softwarepakket zoals ERP of CRM is geen dagelijkse bezigheid. Bedrijven lopen vast in de selectie of implementatie, omdat ze niet weten welke vragen te stellen, geen onderscheid tussen pakketten kunnen maken of omdat ze zich geconfronteerd zien met een gebrek aan afspraken over tijd en kwaliteit. Omdat deze issues relatief eenvoudig zijn te voorkomen, zeven aandachtspunten tijdens een pakketselectie.
Marco Schoonderwaldt, ERP-expert en IT-Consultant bij Mitopics, geeft in z’n blog de zeven basisprincipes weer, welke hierbij kort worden samengevat als: creëer draagvlak, geoptimaliseerde bedrijfsprocessen als uitgangspunt, onderscheidend vermogen uit eisen en wensen, pakket- én partnerselectie, uitgebreide offerte aanvraag, aandacht voor contractuele voorwaarden en proeftuin.
Bovenstaande maakt duidelijk dat een pakketselectie, naast een goed doordachte aanpak, op diverse vlakken inhoudelijke expertise vereist. De ‘inhoudelijk deskundigen’ van een organisatie zullen hier goed de tijd voor moeten nemen en ook regelmatig moeten afstemmen met de achterban. In de praktijk blijkt het wenselijk dat deze inhoudelijk deskundigen wordt gecoacht door iemand met ruime ervaring met het uitvoeren van pakketselecties en –implementaties. Het destilleren van onderscheidende eisen en wensen, het beoordelen van demonstraties en het opstellen van een offerteaanvraag en contract is specialistisch werk. Coaching op deze vlakken leidt tot het beste resultaat.
De gehele blog leest u hier
Meer weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaande en/of wilt u meer weten over pakket-/partnerselecties? Neem dan contact op met Marco Schoonderwaldt.