Dé basisprincipes van een pakketselectie

Een goed uitgevoerde pakketselectie is de ideale opstap naar een succesvolle implementatie. Hiervoor de zeven basisprincipes van softwarepakketselectie.

Marco Schoonderwaldt, ERP-expert en IT-Consultant bij Mitopics, geeft in z’n blog de zeven basisprincipes weer, welke hieronder kort worden samengevat:

  • Creëer draagvlak
  • Geoptimaliseerde bedrijfsprocessen als uitgangspunt
  • Onderscheidend vermogen uit eisen en wensen
  • Pakket- én partnerselectie
  • Uitgebreide offerte aanvraag
  • Aandacht voor contractuele voorwaarden
  • Proeftuin

Bovenstaande maakt duidelijk dat een pakketselectie, naast een goed doordachte aanpak, op diverse vlakken inhoudelijke expertise vereist. De ‘inhoudelijk deskundigen’ van een organisatie zullen hier goed de tijd voor moeten nemen en ook regelmatig moeten afstemmen met de achterban. In de praktijk blijkt het wenselijk dat deze inhoudelijk deskundigen wordt gecoacht door iemand met ruime ervaring met het uitvoeren van pakketselecties en –implementaties. Het destilleren van onderscheidende eisen en wensen, het beoordelen van demonstraties en het opstellen van een offerteaanvraag en contract is specialistisch werk. Coaching op deze vlakken leidt tot het beste resultaat.

De gehele blog leest u hier

Meer weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaande en/of wilt u meer weten over pakket-/partnerselecties? Neem dan contact op met Marco Schoonderwaldt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.