Het deze maand gepubliceerde onderzoek van NEVI en Mitopics toont een professionalisering in contractmanagement in Nederland. Er worden substantiële kostenbesparingen gerealiseerd, risico’s zijn beter in de grip en er is meer prestatiebewaking. Bekijk de resultaten en download het rapport.
Het onderzoek
Dit landelijk onderzoek is uitgevoerd door NEVI en Mitopics en gebaseerd op 120 ingevulde enquêtes, met respondenten uit de profit en non profit. De contractmanagers managen uiteenlopende soorten contracten en het aantal per contractmanager loopt uiteen van 1 tot meer dan 100.
De uitkomsten
De rol Contractmanagement is op uiteenlopende manieren intern belegd. Het merendeel opteert voor een plek tussen inkoop en de business of een combinatie. Ruim 60% geeft aan dat er in de afgelopen jaren wezenlijke verbeteringen zijn doorgevoerd in Contractmanagement.
De factor die Contractmanagement het meest op de kaart zet, blijkt de complexiteit van contracten, gevolgd door wetgeving extern toezicht en rapportage, kostenreductie, risicobeperking en uitbesteding. De belangrijkste toegevoegde waarde van Contractmanagement ligt in lagere kosten en meer grip op risico’s. Ook op leveranciers- en klanttevredenheid, transparantie en afstemming van aanbod op behoefte ziet men kansen. De effectieve kostenbesparing door Contractmanagement ligt gemiddeld op 9,2%.
De deelnemers verwachten meer aandacht in de organisatie voor Contractmanagement en in het bijzonder meer aandacht voor relatie- en prestatiemanagement. Innovatiemogelijkheden worden vooral verwacht op gebied van Cyber en datasecurity, Smart contracts en Artificial Intelligence. Er lijken nog weinig echte voorbeeldorganisaties te zijn op Contractmanagement.
Wat betreft de software die gebruikt wordt voor Contractmanagement, vormen Excel en andere Microsoft tooling (zoals Sharepoint en Office 365) nog steeds het meest gebruikte instrument, gevolgd door ERP software, andere software en op de vierde plek specifieke Contractmanagement software. De beoogde voordelen van deze software waren vooral kostenbesparing en strakkere bewaking van contracten. De tevredenheid over het daadwerkelijk realiseren van de beoogde voordelen, ligt in de profit sector het hoogst. De respondenten zijn redelijk tevreden over de kosten van hun tooling, maar minder over de functionaliteit en de mogelijkheden van de software. Als meest waardevol voor de organisatie worden de rapportages, managementinformatie en BI genoemd, gevolgd door bewaken van vervaldata en termijnen en goede registratie en dossiervorming. Als belangrijkste wens geven ze aan het beter bewaken van prestaties en doelstellingen, gevolgd door betere rapportage en procesondersteuning.
Op het gebied van tijdsbesteding en HRM-aspecten van de contractmanager, wil de contractmanager graag minder tijd besteden aan administratie en meer aan stakeholder- en leveranciersmanagement. De respondenten geven aan dat de capaciteit soms nog wel te wensen over laat. Bij de selectie van contractmanagers wordt waarde gehecht aan analytische en communicatieve vaardigheden, vakkennis en skills als communicatie, samenwerken en onderhandelen.
Het resulterende beeld
Daarmee geven de resultaten een duidelijke verdere professionalisering de afgelopen jaren aan. De inbedding van Contractmanagement blijft wel een belangrijk issue. Er worden substantiële kostenbesparingen gerealiseerd, risico’s zijn beter in de grip en er is meer mogelijkheid voor prestatiebewaking en afstemming op bedrijfsdoelstellingen. Er wordt nog uiteenlopende en deels algemene software gebruikt, waarbij de belangrijkste behoeften en kansen liggen op het vlak van betere rapportage. Moderne technieken als Artificial intelligence kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Er is behoefte aan meer contractmanagers, die steeds meer professional zijn in het managen en verbeteren van effectieve klant – leverancierrelaties.
Onderzoeksrapport beschikbaar
Het complete onderzoeksrapport is hier te downloaden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Reinold van Bruggen.